Var artig

Publicerat: 2010-08-18 / 23:35:34 | Kategori: Vem som helst

Det låter lite gammaldags, men artighet är faktiskt sjukt bra. Här är några artigheter som egentligen borde vara självklarheter: 

-Håll upp dörren för folk

- Se till att de som har svårt att stå (gamla, skadade, gravida...) åtminstone blir erbjudna en sittplats på  
  bussen/tåget/tunnelbanan...

Ställ inte väskan på sätet bredvid dig när du åker kollektivt. Folk brukar i regel inte bita dig bara för att de får chansen att sitta bredvid dig. Och du har väl inte betalat för två säten?

- Tänk på allergikerna. Använd måttliga mängder parfym och undvik att spraya på allmänna platser.

- Rökare- visa hänsyn. Det är DU som valt att utöva ett skadligt beteende, det ska inte de runt omkring behöva lida för. De vill inte lukta askkopp och som sagt finns ju allergiker. De har samma rätt att andas som alla andra.

- Framför allt: tänk på vad du säger. Den här kommentaren har faktiskt utspelat sig på en buss: "Alltså, du snackar så jävla högt! Det är inte så kul, vi har åkt  snart två timmar och man hör inget annat. Jag funderar på att kräva pengarna tillbaka snart på grund av dig. Sluta snacka så jävla högt!"

Svaret på ovanstående kommentar? "Förlåt, jag hör dåligt och märker inte själv hur högt jag pratar. Det var inte meningen, jag hörde verkligen inte själv att jag pratade ovanligt högt." Senare grät den högljudda personen resten av resan. Tänk på vad du säger och hur du säger det. Det kan ligga kvar länge och göra ont. Tänk om den första kommentaren kommit till någon som var självmordsbenägen?



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: